Maja Bødtcher-Hansen
Strategi er i virkeligheden en samtale. Det handler ikke om en fiks plan på papir, men om at vi – ledelse, lærere og elever – taler sammen om, hvor vi skal hen, hvorfor og hvordan

Hvad er strategiarbejde for dig?
Strategi er i virkeligheden en samtale. Det handler ikke om en fiks plan på papir, men om at vi – ledelse, lærere og elever – taler sammen om, hvor vi skal hen, hvorfor og hvordan. Strategiarbejde er dermed dynamisk og kontinuerligt. Det er ikke dokumentet, der er det vigtigste, men den fælles forståelse og samtalen, der binder det hele sammen.
Strategien er ikke min. Den er blevet til i et fællesskab. Min opgave er at holde retningen – og holde liv i samtalen. Jeg skal som leder stille de grundlæggende spørgsmål, der holder fokus på formål og retning.
”Strategi er ikke noget, man gør én gang – det er noget, man gør hele tiden.”
Hvad er den største udfordring i jeres strategiarbejde?
Der var nogen, der grinede i lærerværelset, da vi præsenterede profilen om kompetent medborgerskab for år tilbage. Det virkede så langt væk fra virkeligheden dengang. Men vi holdt fast sammen. Udfordringen har især været at skabe tro på, at forandring er mulig – og at det, man gør, faktisk kan ændre en skolekultur.
Derudover bliver implementering ofte undervurderet. Vi skal tage implementering alvorligt. Hvis fem lærere har udviklet noget i et udvalg, skal det i spil i hele organisationen – ikke som en inspiration, men som ny fælles praksis. Det kan dog godt skabe modstand og konflikt, at alle skal være med.
”Forandringer uden modstand eksisterer ikke. Hvis ingen reagerer, har vi nok ikke rykket på noget væsentligt.”
Hvordan leder du jeres strategirealisering?
Det er et ledelsesansvar at sætte en tydelig ramme og tage nogle fravalg. Og derfra holde den strategiske samtale i gang – både i daglig ledelse og i skolens strukturer. Jeg stiller tit spørgsmålet: Hvad er egentlig formålet med det her? Hvorfor gør vi det?
Det er min opgave at få os til at se, hvordan de små og store ting hænger sammen med det, vi vil være som skole. Det kræver ærlig og tydelig ledelse. Det gælder både internt og eksternt med skarpe budskaber. Hvis ikke man styrer fortællingen om sin skole – så gør nogen andre det.
”Jeg tror på ærlig ledelse. Hvis noget allerede er besluttet, så skal vi ikke lade, som om det ikke er. Jeg siger hellere: Det her er ikke til diskussion – og så giver jeg en grundig begrundelse.”
Ærlig ledelse er også at indrømme fejl. Vi har haft masser af fejlskud, eksempler på forfejlet kommunikation og manglende inddragelse, når det er gået alt, alt for hurtigt. Det er kun rimeligt, at jeg som leder indrømmer det.
Gymnasiesektoren har en særlig styrke: en kritisk og engageret kultur. Lærerne vil gerne meningsfulde forandringer og det er en gave. Men det udfordrer også at ens medarbejdere er enormt selvkørende og dygtige akademikere, som kvalificeret mener noget andet end dig. Så det kræver både lydhørhed og mod at stå fast overfor et helt lærerkollegium.
Strategi på Frederiksberg Gymnasium
Frederiksberg Gymnasium har i de senere år markeret sig med en klar strategisk profil: kompetent medborgerskab, som har ændret markant på skolen og dens succes. Profilen gælder for alle på skolen og er understøttet af 12 simple dogmer. Profilen har ændret skolens praksis og gennemsyrer hverdagen; gælder alt fra måden lærere samarbejder på, til hvordan elever inddrages i projekter, og hvordan man kommunikerer eksternt.
Se flere toplederinterviews


