Slagelse Kommune
Realisering af ældrereformen med øje for de mange forskellige perspektiver og ønsker
I Slagelse Kommune realiseres ældrereformen via en mangfoldighed af aktiviteter, som inddrager borgere, politikere, ledere og medarbejdere.

Udfordring:
Ældrereformen trådte i kraft d. 1. juli 2025 og er en værdibaseret reform, der kræver en langsigtet forandring i kultur, kompetencer og mindset blandt alle aktører. Reformen har tre bærende værdier:
1. Selvbestemmelse for den ældre
2. Tillid til medarbejdere og ledere
3. Samspil med pårørende, lokale fællesskaber og civilsamfundet i borgerens nærområde.
Samtidig er der en forventning omhelhedspleje, afbureaukratisering og frisættelse af ledere og medarbejdere bl.a. via tværfaglige teams.
Løsning:
I Slagelse har man valgt at arbejde med reformrealiseringen ved at aktivere mange delsystemer i organisationen.
Magrethe: “Vi har valgt at inddrage mange forskellige aktører for at sikre bred opbakning til forandringsprocesserne. Det har været særlig vigtigt at inddrage både borgere og politikere tidligt i processen via temadrøftelser. Borgerne får mere selvbestemmelse, og reformen kalder på en ny politikerrolle, hvor politikerne styrer gennem værdier og ikke gennem ydelser fx et ekstra bad.”
Ledelsesrollen er også under forandring, da lederne på ældreområdet i højere grad skal være faciliterende og coachende og dermed bruge deres faglighed på nye måder. Alle lederne på Ældreområdet har gennemgået et ledelsesudviklingsforløb i 2025. Her drøftes reformen ud fra et strategisk og ledelsesmæssigt perspektiv. Lederne tager stilling til, hvordan de sammen på tværs og i deres egne teams kan lede de forandringer, som reformen kræver af organisationen. Lederne mødes til samlinger for alle ledere og i mindre sparringsgrupper. De får inspiration til visionsledelse, faglig ledelse og personaleledelse, og afprøver det i handling mellem hver samling.
Sideløbende har der kørt et politisk spor, hvor kommunens Seniorudvalg har inviteret borgere, Ældresagen og Ældrerådet mfl. ind til dialog med politikerne om, hvordan ældrereformen kan skabe størst mulig værdi for borgerne i Slagelse Kommune. På temadrøftelser har der også været inviteret eksterne eksperter og interne medarbejdere og ledere ind i at forbinde forandringen fra politik til praksis.
Samme åbne arbejdsform har Slagelse Kommune valgt i forhold til udforskningen af reformens mulighed for at etablere et lokalplejehjem via en struktureret dialogproces for et §17-4-udvalg med politikere, fagpersoner og borger- og foreningsrepræsentanter i efteråret 2025.
Resultater:
Slagelse Kommunes tilgang til realiseringen af ældrereformen har allerede resulteret i mange vigtige tværgående samtaler, som har givet værdi for borgere, politikere, civilaktører, ledere og medarbejdere. Ofte foregår disse samtaler i adskilte rum. Når aktørerne sidder ansigt til ansigt,opstår der en større gensidig respekt og forståelse af hinandens perspektiver. Det styrker kvaliteten af de politiske beslutninger. Det kvalificerer ledernes og medarbejdernes forståelse af deres kerneopgave og den forandring, som ældrereformen kræver. Og fra borgernes perspektiv giver det en reel oplevelse af at blive lyttet til, hvilket styrker tilliden til kommunen.
Lederforløbet har i sig selv skabt et styrket ledelsesfællesskab. Lederne har grebet ældrereformen proaktivt og arbejder sammen om realiseringen. Den politiske forståelse styrker deres kommunikation og meningsskabelse i dialogen med medarbejderne.
Therese: “Lederne arbejder bedre sammen på tværs og har en stærkere forståelse for, hvordan ældrereformen kan realiseres i en Slagelse kontekst. Der er fortsat mange udfordringer, som lederne skal håndtere, men vi er godt på vej. Den enkelte leder er blevet mere bevidst om egne styrker, og vi står stærkere som kollektiv ledelsesgruppe til at forløse reformens potentialer i samspil med medarbejderne og de lokale fællesskaber”
Kontakt vores konsulent
Se flere cases




