Mikkel Ejsing
Partner, Resonans A/S

Tilpas jer eller dø

Forstår du, hvordan eksponentielle teknologier truer din virksomhed?

I 1996 stod opfinderen af digitalkameraet foran Kodaks topledelse. Han fortalte dem, at hans opfindelse ville revolutionere måden, der tages billeder på. På det tidspunkt havde opfindelsen eksisteret i 20 år, og havde kun set ganske langsomme fremskridt. Det vidste Kodaks topledere, og de afviste opfindelsen som ligegyldig for deres forretning. Digitalkameraer ville ifølge analyserne aldrig blive stærke nok til at tage lige så skarpe billeder som klassiske kameraer. De var sikre på at deres produkter var fremtidssikrede. På det tidspunkt tjente de styrtende med penge og havde 140.000 medarbejdere. I 2012 gik Kodak konkurs efter mange års krampetrækninger.

Hvad var det Kodak ikke så?

Kodak er blot et af mange eksempler på virksomheder, som er blevet væltet af banen af nye teknologier, og som afviste de tidlige tegn med et selvsikkert skuldertræk. Og det er bestemt ikke nemt at få øje på. En teknologi der er i eksponentiel vækst, snyder i starten. En eksponentiel kurve starter med at være flad. Endnu fladere end en kurve med jævn lineær vækst. I en periode kan den lineære kurve se stærkere ud. Men pludselig stiger den eksponentielle kurve – ja – eksponentielt. Da Kodaks topledere analyserede den teknologiske udvikling af digitalkameraer, så de 20 år med en meget flad kurve. Og de betragtede den som en lineær kurve. Derfor gav det egentlig god mening at afvise opfindelsen, da den først ville kunne konkurrere med analoge kameraer en gang i en fjern fremtid. Men kurven var eksponentiel, og i årene efter 1996 gik det som bekendt ubegribeligt hurtigt med udviklingen af digitalkameraer.

figur_exponentiel-vækst

Flere og flere ser, hvad der er på vej

Blockbuster og Nokia er andre kendte eksempler på virksomheder, som ikke indså faren i tide. Og måske er mange flere på vej. Udsigten til at blive overrumplet af nye teknologier og løsninger kan meget vel være på vej til at ramme for eksempel den finansielle sektor (IT løsninger), bilbranchen (selvkørende biler), hotelbranchen (Airbnb) eller Taxibranchen (Uber). Nogle brancher kæmper desperat imod med juridiske midler. Det er nytteløst. Nogle virksomheder og brancher ser apatisk til. De vil være væk eller fundamentalt forandret om få år. Men der er også nogle som ser, hvad der er på vej. Vi fornemmer, at mange af vores kunder er meget nysgerrige over for disse forandringer. De er interesserede i at analysere og udforske, hvordan de kan gøre sig selv klar til en fremtid, som ingen ved, hvordan ser ud. Og det er ikke kun små hurtige iværksætterfirmaer. De store virksomheder, offentlige som private, begynder at rykke på det. Og hvordan gør de så?

Det handler om at turde udfordre egen virksomhed

Steve Jobs udtalte på et tidspunkt: ”If we do not cannibalize ourselves – someone else will.” Nøglen til success er at turde udfordre sig selv. I skal skabe de rum, hvor I kan udfordre det bestående og opbygge fremtidens forretningsmodel. Her er et par greb:

  • Sæt de dygtigste talenter til at angribe jeres egen forretningsmodel, med alt hvad de har af energi og evner. Det er fremtidens talentudvikling.
  • Få forstyrrelse ude fra. Invitér kunden eller borgeren ind til dialog og bed om tørre tæsk og kærlig feedback.
  • Drop fragmenterede lederkurser. Og sæt i stedet lederne til at implementere strategien, og skærpe organisationens opmærksomhed på forandringens nødvendighed. Det er fremtidens lederudvikling.

Og så handler det om DIG! Du skal som leder selv turde udfordre, hvad dit bidrag skal være. Sidder du passivt på tilskuerpladserne og ser til – der hvor det er trygt? Eller spiller du ude på banen – der hvor det er krævende og hvor du griber chancen? Det er dit job som leder, at gøre din virksomhed klar til en fremtid, som måske er ukendt og truende – og som rummer kæmpe forretningspotentialer.

Vidensbank

Flere artikler

Vi skriver artikler der kan hjælpe topledelser, bestyrelser, medarbejdere, borgere og erhvervsaktører med at lykkedes bedre - både sammen og hver for sig.

Find og forstør: Nye og lovende tiltag ved hjælp af spurtevaluering
Det er en god ide at finde og forstørre det, der virker iden offentlige sektor. Så kan andre lære af det og få inspiration til nytænkning. Men vi skal være så sikre som muligt på, at det, vi har fundet, har en positiv effekt.
Politikerforum: Christiansborg burde have tillidsrepræsentanter til at sikre ordentlige arbejdsvilkår for politikerne
Der er masser af vilde problemer, som kalder på politisk lederskab, hvor politikere sætter en tydelig retning og anviser gode og kreative løsninger. Men hvordan sikrer vi, at vores folkevalgte politikere brænder igennem uden at brænde ud
Kære medarbejder: Bland dig i strategiarbejdet
Medarbejderne spiller en afgørende og central rolle i strategiarbejdet på arbejdspladsen. Deres aktive deltagelse og engagement er afgørende for at sikre at strategien ikke blot forbliver på ledelsens bord, men bliver et fælles anliggende.
Inspiration

Få seneste nyt om strategirealisering

Vil du gerne følge med i de seneste trends og udviklinger indenfor strategirealisering, så er vores LinkedIn-side det rette sted for dig.

Besøg os på LinkedIn